Noworoczne postanowienia zdrowotne – o co warto zadbać w nowym roku?

Wkroczyliśmy w kolejne dziesięciolecie. Dla wielu początek roku wiąże się z postanowieniami. Mogą one dotyczyć wielu aspektów życia i odnosić się do sfery zawodowej, finansowej, prywatnej. Podpowiadamy, jakie postanowienia pomogą zadbać o zdrowie i pozytywnie wpłyną na prowadzony przez nas  styl życia. Tak, aby zmiany wyszły nam na dobre! Zapraszamy do lektury!

Badaj się!

Na początku roku warto wpisać do swojego kalendarza profilaktyczne badania, które dostarczają wielu cennych informacji dotyczących stanu organizmu. Raz w roku to minimum, aby zadbać o swoje zdrowie i zapobiec rozwojowi chorób. Do podstawowych badań zalicza się ogólne analizy krwi i moczu, wykonanie lipidogramu oraz kontrola ciśnienia tętniczego. Warto zdecydować się również na badanie EKG, próby wątrobowe,  analizę hormonów tarczycy oraz markery nowotworowe. Wizyta u lekarza pomoże nam zyskać pewność, co do naszego zdrowia, a w razie niepokojących objawów przyśpieszy proces leczenia.

Nie powinniśmy też bagatelizować starych, niezaleczonych urazów, które doskwierają nam od dawna, ale zawsze odkładamy je “na później”. Powracające bóle, problemy z ruchomością, bolący od czasu do czasu kręgosłup to najczęstsze objawy, z którymi walczymy jedynie środkami przeciwbólowymi, które nie pozwalają wyleczyć przyczyny naszych problemów, a jedynie łagodzą objawy. Wizyta u lekarza jest obowiązkowa!

lekarz

Aktywność fizyczna 

Regularna aktywność fizyczna dobroczynnie wpływa na zdrowie i pomaga utrzymać organizm w dobrej formie przez długie lata. Z nadejściem nowego roku warto wygospodarować czas na sport. Zalecamy stopniowe stawianie przed sobą coraz większych wyzwań, co świetnie motywuje do działania i pomaga w śledzeniu efektów. Pamiętajmy, że to my jesteśmy odpowiedzialni za nasze zdrowie i nigdy nie jest za późno na wprowadzenie pozytywnych nawyków.

Zdrowa dieta

Dieta wpływa na zdrowie i samopoczucie, dlatego ważne jest dbanie o to, co jemy. Optymalna dieta różni się w zależności od kilku czynników, takich jak wiek, stan zdrowia, rodzaj wykonywanej pracy oraz uwarunkowania organizmu (np. alergie). Warto przeanalizować swoje nawyki żywieniowe i pamiętać o kilku uniwersalnych zasadach żywieniowych. Po pierwsze – jedzmy 4-5 posiłków o regularnych porach. Pamiętajmy, aby były to posiłki bogate w warzywa i owoce. Należy również unikać słodkich i słonych przekąsek. Cukier można zastąpić np. miodem. Nie planuj zmian z dnia na dzień – stopniowo wprowadzaj zdrowe nawyki.

 

Rzucenie nałogów

Jeśli nie jesteś wolny od nałogów, z całą pewnością warto to zmienić. Zacznij od dobrego nastawienia i odpowiedzi na pytanie, dlaczego chcesz rzucić uzależnienie. Powodów może być wiele. Zaczynając od chęci zaoszczędzenia pieniędzy, kończąc na postanowieniu zatroszczenia się o swój stan zdrowia. Zapamiętaj swoją motywację i wracaj do niej w chwilach zwątpienia. Myśl o korzyściach, które niesie za sobą pożegnanie nałogu.

papierosy

Więcej dobrego snu

Sen to czas na regenerację i naturalna potrzeba, którą należy zaspokajać. Jeśli odczuwasz zmęczenie i nie wysypiasz się, warto zadbać o higienę snu. Wstawaj o stałej porze, kładź się do łóżka, kiedy poczujesz się sennie, wietrz sypialnię przed snem. Zadbaj o odpowiednie zaciemnienie pomieszczenia oraz o ciszę. Stwórz swój własny rytuał – nie korzystaj z urządzeń, które emitują niebieskie światło, zrelaksuj się i wycisz się. Sen ma ogromne znaczenie.

sen

Czas dla siebie 

Większość naszego dnia przeznaczamy na pracę, obowiązki, ludzi wokół nas. W natłoku spraw zapominamy o czasie tylko dla siebie, który jest wyjątkowo ważny. Chwila odseparowania od otoczenia pozwala na zdystansowanie się i odpoczynek. Przyjrzyj się temu, na co poświęcasz swój czas i postaraj się lepiej go zagospodarować, aby znaleźć moment tylko dla siebie. Możesz spędzić go na wiele sposobów – trening, czytanie książek, wizyta u kosmetyczki. W codziennym pędzie nie zapominaj o sobie.

notes

Jak dotrzymać postanowień?

Postanowienia mogą przynieść wiele dobrego. To co najważniejsze to wytrwałość i pozytywne nastawienie. W jaki sposób ich dotrzymać? Po pierwsze nie rzucaj się na głęboką wodę. Wprowadzaj zmiany krok po kroku i postaraj się nie brać na swoje barki zbyt wiele. Nie poddawaj się, kiedy coś nie idzie po twojej myśli, a kiedy odnosisz małe sukcesy, nagradzaj je. Jeśli nie uda Ci się po nowym roku, podejmij kolejną próbę w dowolnym, innym momencie. Trzymamy kciuki!